Luisteren als basis

In deze workshops oefenen we met de basisvaardigheden van verbindend luisteren. 


Workshop Actief luisteren

Hoe maak je van luisteren een activiteit van aandacht, aansluiten en doorvragen?

In deze workshop verbeter je je luisteren.
Luisteren lijkt passief maar wanneer je écht  naar iemand luistert is dat een actieve bezigheid. Je biedt niet alleen je aandacht aan, maar je zet ook vaardigheden in; vaardigheden die leiden tot een beter contact. Deze vaardigheden zijn: aandachtig zijn, aansluiten en doorvragen. En daarmee gaan we in deze bijeenkomst aan de slag. Stroop de mouwen alvast maar op! 

Aan de orde komen:

  • Behoeften en tempo van de ander in relatie tot jouw behoeften en tempo. Wie sluit bij wie aan?
  • Oefenen met samenvatten;
  • Oefenen met soorten vragen;
  • Hoe je kunt focussen op zowel het verhaal als op de emoties van de ander.

Persoonsgericht luisteren

Hoe luister je echt naar mensen, zonder direct een advies te (willen) geven?

Als iemand jou over een probleem vertelt, weet jij dan ook vaak wat de oplossing voor dat probleem is? En vind je het dan misschien ook wel eens lastig wanneer de ander niet meteen openstaat om jouw oplossing te omarmen?  Of andersom. Wat gebeurt er met jou als een ander meteen een advies aandraagt als je iets vertelt: “Je moet gewoon…!” of “Als ik jou was zou ik …”

In deze workshop leren we luisteren naar de persoon én niet naar het probleem. We leren om op onze handen te zitten en op onze tong te bijten op het moment dat de oplossing van het vertelde probleem bij ons opkomt. We besteden aandacht aan het vragen naar de behoefte van de ander en wat de anderj van jou verwacht, zodat we daarop kunnen afstemmen.

Aan de orde komen:

  • Het karakter van relationele en van taakgerichte gespreksvoering;
  • Onderhouden van de relatie als basisvoorwaarde voor een oplossing;
  • Variëren van afstand en nabijheid;
  • Doorvragen met focus.

Communiceren!

Valt daar nog iets in te leren? 

Communiceren doen we al ons hele leven, via verbale en non-verbale communicatie. Dus valt daar nog iets in te leren? Voor de meesten van ons wel! 
In deze workshop besteden we eerst aandacht aan valkuilen in de communicatie om vervolgens een goed gesprek te voeren met behulp van LSD (luisteren, samenvatten en doorvragen). 

Aan de orde komen:

  • Valkuilen in de communicatie, zoals het overnemen van het verhaal, bagatelliseren of overdreven reageren, bezet luisteren, suggestieve vragen stellen, veroordelen en nog meer;
  • Wat zijn ingrediënten van een geslaagd gesprek?
  • In kleine groepen voeren we gesprekken met behulp van LSD.

Wilt u een workshop voor uw vrijwilligers reserveren?

  • De workshops worden als fysieke bijeenkomst maar ook in een Zoom-variant aangeboden;
  • De workshop kunt u voor drie of zes uur reserveren;
  • Het minimum aantal deelnemers is 8 en het maximum 12 mensen per workshop.

Deze workshops worden gratis aangeboden, maar zijn niet zonder kosten. Daarom vragen wij u serieus om te gaan met het aantal deelnemers dat per groep is vereist. Waarom de workshops gratis worden aangeboden leest u hier.

Wilt u meer informatie over de workshops of heeft u specifieke wensen? Neem dan contact met ons op. 

Bekijk hier ons complete aanbod 'Workshops op locatie'

 

“De kunst van het doorvragen is veel meer dan verdiepende vragen kunnen stellen. Dat heb ik in deze workshop ontdekt!”

Nienke van Wijngaarden, Buurtwerker Dordrecht